La Revolució Francesa va comportar l’inici
de tot un seguit de canvis que es van anar succeint durant tot el segle XIX. En
la zona Mediterrània la situació del sector era esplèndid, excepte precisament
a França, on la supressió dels privilegis corporatius van provocar un
estancament en la seva producció.
Es comencen a succeir diferents avenços tecnològics
i canvis en la producció de la pell derivats del procés d’industrialització que
va marcar el desenvolupament d’aquest segle XIX. Els canvis tecnològics fan
referència a l’aparició del curtit de la pell amb alumini i crom i, més
endavant, amb sals de ferro i de zirconi. De fet, aquests procediments dotaven
a la pell de més solidesa i resistència. Els canvis productius se centren en l’ús
de l’energia elèctrica com a motor del treball productiu. La mecanització
apareix i s’implanta de forma accelerada permetent fer els processos
tradicionals d’una manera més pràctica, ràpida i eficient. Tots els processos
es veuen afectats. A tall d’exemple citarem:
L’escorregut: on els mitjans mecànics permeten absorbir i eliminar una quantitat d’aigua
més elevada.
L’estirat i Allisat: on les arrugues pràcticament queden
eliminades i permet obtenir una superfície molt més polida i acabada.
El Preassecatge: on es podrà ajustar el grau d’humitat de forma més precisa i adequada per
a l’operació d’estovat.
L’estovat: permetrà dotar la pell d’un grau de suavitat i duresa desitjat.
L’assecatge: permetrà obtenir un grau d’humitat definitiu per a la conservació adequada
de les pells en funció del seu ús.
Tots aquests procediments mecànics fan que
apareguin altres processos fins ara desconeguts com: l’esmerilat, el polit, l’abrillantat,
el planxat etc. a més en l’aplicació de colorants es podran assolir altres
tipus d’acabats més complexos, amb l’aplicació, per exemple, de la polvoritzadora
aerogràfica. En definitiva, es pot arribar a fabricar la pell en funció dels
objectius i les necessitats a la que va destinada.
Però la gran revolució d’aquest segle la
protagonitza la indústria química de la mà del Dr. Schiff quan l’any 1971 va
descobrir el primer substitut artificial del cuir, un taní sintètic que amb el
temps es convertirà en el substitut de la pell natural.
Pel que fa a la moda i a l’ús de la pell
en els vestits, durant aquest segle s’imposa la moda anglesa on els vestits es
fan amb jupes i capes curtes que seran les precursores de la vestimenta actual.
La pell incorporada als elements de vestir desapareix per donar pas a la pell
com un altre element per a la confecció d’una peça de vestir. Ens trobem,
doncs, amb abrics, barrets, guants, sabates, botes, etc. íntegrament fabricats
en pell. Tot i això, cal dir que aquests vestits de pell són cars i només estan
a l’abast de la gent adinerada dins de la nova societat de classes que s’ha
establert en aquest segle.
Detall de la vestimenta anglesa del segle XIX |
Durant els inicis del segle XX Igualada es
converteix en el principal centre productor de pells adobades de tot l’estat. Aquest
lideratge es va veure afavorit gràcies a la neutralitat de l’estat espanyol
durant la primera guerra Mundial. La zona del llevant espanyol es va constituir
com una gran potència tant per la producció de pells com per la fabricació de
calçat ubicada en la zona d’Alacant. Malauradament la Guerra Civil Espanyola va
estroncar el progrés deixant al sector en un estat precari on, un cop acabat el
conflicte va ser necessari importar nova maquinària i productes químics
procedents d’Alemanya, Anglaterra i Itàlia. Des de llavors la producció es va
diversificar abastant la pràctica totalitat dels camps i especialitats possibles.
Si voleu conéixer de primera mà com era una adoberia del segle XVIII podeu visitar "Cal Granotes" a Igualada. Per a més informació podeu accedir a: http://www.mnactec.cat/museum/museu_de_la_pell_igualada_i_comarcal_de_anoia.htm.
Per ampliar informació podeu accedir a: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=39472
La tecnologia no s’atura i durant aquest
segle es produeixen uns grans avenços amb l’eclosió de la indústria química com
a portadora d’innovació en els colorants que van suposar l’abandonament de
productes clàssics naturals com la goma aràbiga, les gelatines, l’albúmina etc.
A més, les pells sintètiques van adquirint protagonisme i es van consolidant
com a matèria primera en la confecció de roba i calçat. Tot i això, aquestes
noves matèries no suposen l’eliminació de la pell natural sinó que més aviat es
presenten amb combinació amb aquests elements sintètics.
Colorant i cola per a la indústria del calçat |
De tot això podem dir que els processos de
curtició de la pell han canviat substancialment en relació amb els mètodes
tradicionals emprats durant segles. Ara la curtició de la pell combina els
extractes vegetals de sempre amb curtients sintètics donant llocs a les
anomenades curticions mixtes.
De la mateixa manera, els sulfonats i els
sulfoclorats no han pogut arraconar els olis i greixos d’origen mineral,
vegetal o animal que s’han emprat sempre.
Pel que fa als acabats la gelatina i les
albúmines naturals continuen convivint amb les sofisticades laques i ceres
sintètiques o altres derivats de la silicona.
Pel que a la moda i l’ús de la pell en
aquest context de l’edat Contemporània estem assistint a una barreja d’elements
i tendències en la que ens mostra un escenari molt ampli i divers. Podem trobar
abrics de pell natural, de visó i altres animals a preus desorbitants només a l’abast
de les grans fortunes on empren aquests elements com a segell de distinció i
privilegi. Però també tenim a l’altra banda fibres sintètiques substitutives de
la pell que permeten tenir vestits o calçats a preus molt baixos a l’abast de
tothom. Durant el segle XX s’han anat
succeint de la mà d’aquesta moda etapes amb un ús més accentuat de peces fetes
de pell. Per exemple als anys 20 la pelleteria va revolucionar la moda del
moment. Fins i tot, es van establir granges d’animals productors de pells fines
de forma que es pogués abaratir considerablement els preus del mercat. Més tard,
després de la Segona Guerra Mundial es va produir el “boom” de les caçadores de
cuir de color negre. Aquesta moda anava adreçada al món juvenil més dinàmic i
desenfadat. En aquest punt els dissenyadors de l’estat Espanyol es van
convertir en els més avantguardistes d’Europa, dissenyant i creant tant pells
de gran luxe com altres anomenades “de tot terreny” més assequibles. En aquest
món de fantasia no és estrany veure un vestit de festa fet de pell o una novia
vestida també de pell blanca.
Abric de visó a l'abast de la classe adinerada |
A finals d’aquest segle XX comencen a
sorgir diferents grups ecologistes preocupats per la natura. Aquests critiquen
obertament la caça d’animals amb la finalitat exclusiva d’aprofitar la seva
pell per a vestir els poderosos de la terra. Aquesta caça indiscriminada fa que
molts felins mustèlids i foques s’hagin posat en un clar perill d’extinció. Aquesta
preocupació per la natura ha estat un altre factor per introduir canvis en la
moda i en el consum d’aquest tipus de pell.
Protesta feta per grups ecologistes denunciant la caça dels animals per la seva pell |
Ja des de finals del segle i sobretot al
començament del segle XXI estem assistint a un altre fenomen comercial que ha
trastocat el mercat de la pell. Es tracta de la gran producció de sabates,
vestits i altres elements fets a la Xina. Aquest país s’ha convertit en el gran
productor de productes de baix cost oferint una qualitat mitja-baixa sense
competència en els mercats actuals. Davant d’aquest fenomen el sector de les fàbriques
i adoberies ha patit molt en els darrers anys on hem assistit a un tancament
important de moltes indústries dedicades a aquest sector. Només els que s’ha
pogut reciclar i orientar la seva producció oferint productes de qualitat amb
un alt valor, disseny i acabat han pogut sobreviure aquesta època d’incertesa i
dificultats.
Com a resum de tota aquesta edat
Contemporània voldríem incidir en el fet del gran desenvolupament tecnològic i
químic que ha comportat, sense cap mena de dubte, un clar trencament de les
estructures, dels processos productius i dels hàbits de consum que es venien
arrossegant durant tots els segles anteriors. Hem assistit a un canvi radical,
a un trencament absolut del que havia suposat fins ara les adoberies i el seu
procés productiu. La mecanització del sector ha canviat radicalment tot el
procés productiu i ha permès oferir productes més diversos amb múltiples
acabats i qualitats. A més, la indústria química ha comportat descobrir fibres
sintètiques que poden substituir perfectament la pell en qualsevol dels usos
que se’ls i estava donant fins ara. Per tant, el paper capdavanter d’aquest
element ha passat a ser secundari. Finalment, la suma d’aquests processos ha
permès convertir la pell com una mena de teixit més que es pot emprar sol o
combinat amb altres teixits per a la confecció de vestits, de sabates i d’altres
elements complementaris. Tot i això, la pell i la pelleteria, més perseguides
socialment que en els segles anteriors continua sent el referent per a la
manifestació del poder econòmic i distinció dins de la societat moderna.
Per a més informació en relació a les noves tècniques de la indústria de la pell: http://www.oficinadetreball.cat/socweb/export/sites/default/socweb_ca/ciutadans/_fitxers/TCP_2.pdf
Per a més informació en relació a les noves tècniques de la indústria de la pell: http://www.oficinadetreball.cat/socweb/export/sites/default/socweb_ca/ciutadans/_fitxers/TCP_2.pdf
Azdet Riba, Juan. Cómo
se trabaja la piel. (1967) Editorial De Vecchi. Barcelona. ISBN: 84-315-0478-1.
Aznar Vallejo, Eduardo (1999). Vivir en la Edad Media. Ediciones Arco Libros. Madrid. ISBN:
84-7635-343-X
Caballero, Cristóbal, Historia
de los curtidos de las pieles. Disponoble a: http://books.google.es/books?id=3xxU6m1z-jQC&printsec=frontcover&dq=historia+pieles&hl=ca&sa=X&ei=ojrMT-XAA8b1sgbKoO2JBw&sqi=2&ved=0CDUQ6AEwAA#v=onepage&q=historia%20pieles&f=false
Historia de los curtidos de las pieles.
Disponible a: http://books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=3xxU6m1z-jQC&oi=fnd&pg=PA9&dq=historia+del+curtido+de+la+piel&ots=totxJx0vya&sig=LdmCqADBHVUmuv6llHGV3XGQ8IM#v=onepage&q=historia%20del%20curtido%20de%20la%20piel&f=false
Enrico Paoli, Ugo (2000). Urbs. La vida en la Roma Antigua. Editorial Iberia. Barcelona.
ISBN: 84-7082-270-5
Laver, James (1969) . Breve
historia del traje y la moda. Ediciones Catedra. Madrid. ISBN:
84-376-0732-9
Marín, Manuela(2001). Tejer
y vestir: de la antigüedad al Islam. Consejo sSuperior de Investigaciones
Cientíricas. Madrid. ISBN: 84-00-04728-1
Universitat de Vic.(2004) La piel,
material de revestimiento. Edita el Mueu del’art de la pell. Vic. ISBN:
84-931831-1-2-1
Webgrafia
Ajuntament de Lleida. Les adoberies de Lleida del Segle
XII. Disponible a: http://lesadoberiesdelleida.blogspot.com.es/
Asunción, Julio. Rutas
arqueológicas por Alicante. Disponible a: http://arqueologiaalicante.blogspot.com.es/2010/12/cueva-de-la-barcella-la-torre-de-les.html
BCN Hoy. Más
protestas contra la industria peletera. Disponible a: http://www.bcnhoy.com/mas-protestas-contra-la-industria-peletera.html
Comunidad Virtual del cuero. Historia de la piel. Disponible a: http://www.cueronet.com/hpiel/historia1.htm
Edu3.cat. L’adoberia. Disponible a: https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFMQFjAA&url=https%3A%2F%2F2esonatu.wikispaces.com%2Ffile%2Fview%2Fel%2Bcuero.pptx%2F192505006%2Fel%2Bcuero.pptx&ei=IqPLT-XKM4fU0QWAzbDJAQ&usg=AFQjCNGQHhEEVQ6JarrBJ5_hGjH7EpsNWQ&sig2=Ahmfla8HxR-5oPmgq9E73A&cad=rja
El Periódico.com (2012). Otzi, el hombre del hielo.
Disponible a: http://www.elperiodico.com/es/noticias/barcelona/otzi-hombre-del-hielo-1384843
Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. La indústria de l’adobament de la pell.
Disponible a: http://www.oficinadetreball.cat/socweb/export/sites/default/socweb_ca/ciutadans/_fitxers/TCP_2.pdf
La biblioteca de textos clásicos Imperium. El calzado romano. Disponible a: http://www.imperivm.org/articulos/calzado.html
Llull, Ramon. El llibre de les Bèsties. Disponible a: http://geocities.ws/alfonsgc/documents_web/1bat_llibre_de_les_besties.pdf
Museu de la pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia. Web Corporativa. Disponible a :http://www.mnactec.cat/museum/museu_de_la_pell_igualada_i_comarcal_de_anoia.htm
Paper Blog. El
calzado en la Edad Media. Disponible a: http://es.paperblog.com/el-calzado-en-la-edad-media-986911/
Paleorama en Red. Blog de Worlpress. Uso de la piel en la prehistória. Hallazgos directos y pruebas indirectas. Disponible a: http://paleorama.wordpress.com/2010/11/18/el-uso-de-la-piel-en-la-prehistoria-hallazgos-directos-y-pruebas-indirectas/
Pieles Decorativos. Historia
del curtido. Disponible a: http://pieles-decorativos.webnode.es/historia/
Universitat Miguel Hernández. Historia de la moda. Prehistoria. Disponible a: http://calzadoumh2010.files.wordpress.com/2010/02/prehistoria.pdf
Xtec.cat. Ramon Llul. El llibre de les bèsties.
Disponible a: http://www.xtec.cat/~lrius1/llull/contenidor.htm
Les adoberies de Lleida. Disponible a: http://lesadoberiesdelleida.blogspot.com.es/
Ribas, Alejandra i Tábora, Enma. El cuero. Disponible a: https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFMQFjAA&url=https%3A%2F%2F2esonatu.wikispaces.com%2Ffile%2Fview%2Fel%2Bcuero.pptx%2F192505006%2Fel%2Bcuero.pptx&ei=IqPLT-XKM4fU0QWAzbDJAQ&usg=AFQjCNGQHhEEVQ6JarrBJ5_hGjH7EpsNWQ&sig2=Ahmfla8HxR-5oPmgq9E73A&cad=rja
No hay comentarios:
Publicar un comentario